Lavt selvværd: Hvad kan du gøre?

NYT: Kursus i august-oktober 2017. Læs mere her: Træningslejr i selvværd

Lavt selvværd er ofte indarbejdet i dine tankemønstre som automatreaktioner. Uden at tænke over hvorfor, eller om det er rimeligt, føler du dig måske skyldig, eller du har en oplevelse af at der er noget galt med dig. At du er forkert eller ikke god nok.

Det kan være meget pinefuldt at have lavt selvværd. Med udgangspunkt i nedenstående cases får du nogle idéer til hvad du kan gøre for at ændre dine tankemønstre:

Vend situationen om

Du er inviteret til en fest, men har slet ikke lyst til at tage af sted. Dit hoved er fyldt med negative tanker à la:

a) Du ser ikke særlig godt ud. Du er for tyk, og dit tøj er ikke smart, så du kommer til at falde helt igennem.

b) Du har lige været til eksamen og har fået 4. Du vil helst ikke møde nogen, for hvad har du at byde ind med når du ikke har nogen fremtid?

c) Du har søgt arbejde i et stykke tid, men det er svært fordi der er mange om buddet. Hvad skal du sige når nogen stiller det obligatoriske spørgsmål om hvad du laver? Du synes det er pinligt at udstille din fiasko for åbent tæppe.

Hvis du tænker sådan eller noget lignende, så prøv at vende den om: Hvad tænker du om de andre til en fest? Scanner du lokalet når du træder ind, og sorterer dem fra der ikke ligner George Clooney eller Scarlett Johansson? Tjekker du ham den søde fyrs karakterblad inden du siger ja til at danse med ham? Afbryder du omgående samtalen i foragt når du finder ud af at hende du taler med, har svært ved at finde et job?

Hvis du rent faktisk godt kan have en sjov og hyggelig aften med folk uanset deres udseende, deres karakterer, deres jobsituation, hvorfor skulle det så ikke også gælde den anden vej? Spørg dig selv hvor sandsynligt det er at de andre har så negativ en opfattelse af dig, eller om det mon er noget du forestiller dig?

Hvis det var din bedste ven/veninde

Du har været til køreprøve og er dumpet. For anden gang. Du er ikke bare ærgerlig, men vred på dig selv og overbevist om at du er fuldstændig uduelig.

Eller:

Din kæreste har gjort det forbi. Ud over at være ulykkelig føler du også at det er din egen skyld. Fordi der er noget i vejen med dig. Fordi du ikke er værd at samle på.

Hvis du forestiller dig at en af ovenævnte situationer skete for din bedste ven eller veninde, hvad ville du så sige til vedkommende?

”Du har ret, den køreprøve er et bevis på at du virkelig ikke dur til noget.”

”Jeg kan godt forstå at han skred, for hvem gider være sammen sådan en som dig?”

Højst sandsynligt ville du være noget mere forstående og trøstende over for din ven eller veninde, så hvorfor ikke være det når det gælder dig selv? Hvorfor skulle du ikke have lige så meget ret til og brug for trøst når du er ked af det, som dine venner?

Du er ikke den eneste

Nej, der er ikke noget galt med lige netop dig fordi din forelskelse ikke (længere) er gengældt, eller fordi du ikke fik dit drømmejob. I stedet for at dømme dig selv så vær realistisk: Alle mennesker har prøvet noget lignende. Spørg hvem som helst i din omgangskreds, og de vil utvivlsomt kunne nikke genkendende til situationen. Det er simpelthen et menneskeligt grundvilkår at vi ikke altid har succes. Det kan være at nogle har lettere ved at opnå det de gerne vil end andre, men betyder det at de er mere værd som mennesker? Eller at du er mindre værd når tingene ikke kører lige efter drejebogen?

Hvem bestemmer dit værd?

Selvværd er noget subjektivt. Men hvis du ser objektivt på det, er der så nogen grund til at du ikke skulle være lige så meget værd som andre mennesker? Og hvem vil du lade bestemme hvad du er værd? Vil du selv afgøre det, eller vil du overlade det til andre? Det er i bund og grund den beslutning du skal tage.

Nemmere sagt end gjort, tænker du måske. Ja, at opbygge sit selvværd kan være en arbejdsom proces fordi det tager tid at ændre tidligt indlærte tankemønstre. Men det kan lade sig gøre, og når du først kommer i gang, vil du nyde at blive gladere for dig selv.

Hvis du har fået lyst til at høre mere om hvordan du kan arbejde i terapi med at forøge dit selvværd, så skriv en besked til mig via kontaktformularen eller ring på 28 23 01 56.

Læs mere om lavt selvværd: Selvværd

Læs artiklen om mødre og selvværd, som jeg er blevet interviewet til:
Kan du elske din baby hvis du ikke elsker dig selv?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.