Depression | Meningsløshed | Selvmordstanker

Det er særdeles pinefuldt at have en depression, og det føles ofte som om der ikke er noget at gøre ved det. Men der er noget du kan gøre for at få det bedre.

Typiske symptomer på en depression eller depressiv tilstand er

      • Meningsløshed og tristhed – du føler at der ikke er nogen mening med dit liv. Måske tænker du at andre omkring dig ville have det meget nemmere hvis du ikke var her. Selvmordstanker er almindelige når man er depressiv, også selvom du i virkeligheden ikke ønsker at dø, men det føles bare uoverskueligt at leve.
      • Mindreværd – du synes ikke du er noget værd som menneske, at du ikke dur til noget.
      • Tomhed – du føler slet ingenting, og ingenting interesserer dig.
      • Udmattelse - når man er depressiv, kan man have svært ved at overkomme de mest enkle ting, som f. eks. at komme ud af sengen om morgenen. Det er svært for andre at forstå, for de tænker at man jo bare kan tage sig sammen – men det kan man faktisk ikke.
        En depression kan være udløst af stress, hvor kroppen og hjernen simpelthen har sagt fra.
      • Isolation – du orker ikke at se andre mennesker, for du har jo ikke noget at bidrage med, andet end dine sorte tanker.
      • Gråd – hvis du ofte græder, med eller (tilsyneladende) uden grund, kan det være tegn på en depression. Og der er altid en årsag til at man er ked af det.
      • Håbløshed – måske ved du hvad det er der gør dig deprimeret, men du kan ikke gøre noget ved det, eller det kan være at du ikke engang ved hvad der er galt. I begge tilfælde er det helt forståeligt at du får lyst til at give op.

Ofte vil der sammen med depressivitet være en oplevelse af at der slet ikke er nogen vej ud af din tilstand. Men det er min overbevisning at der altid er nogle årsager til at man er depressiv, og i terapi kan jeg hjælpe dig med at afdække disse årsager, så du får mulighed for at bearbejde dem. Ubearbejdede oplevelser og følelser kan nemlig binde al din energi og forhindre dig i at mærke livlyst.

Måske skyldes din depression oplevelser eller forhold fra din opvækst, som ikke har været optimale for din udvikling. Du kan ikke ændre din baggrund, men du kan sørge over at du ikke altid fik det du havde brug for. Det kan virke forløsende, så der bliver plads til mere glæde i dit liv, og så du kan finde og styrke dine ressourcer.

Depression kan også skyldes oplevelser fra dit liv her og nu, som du kan have brug for at bearbejde. Det kan være at du har mistet nogen ved dødsfald eller brud i kærlighedsforhold, venskab eller familie, eller måske oplever du generelt at det du gerne vil, ikke lykkes for dig.

Uanset hvad din depression skyldes, bestræber jeg mig på at leve mig ind i hvordan lige præcis du oplever tingene, så du føler dig set, hørt og forstået. Det er nemlig noget af det der skal til for at hele de ubearbejdede oplevelser og følelser.

Terapeutiske metoder

Samtaleterapi, jeg-støttende kropsterapi, gestaltterapi, kognitiv terapi, mindfulness.
Hvilke metoder jeg bruger, afhænger af det enkelte menneske og af situationen.