Angst

Typiske symptomer når du har et angstanfald:

  • Åndenød - du tror du er ved at blive kvalt
  • Svimmelhed
  • Hjertebanken, eller dit hjerte springer slag over
  • Koldsved
  • Rysten
  • Lammelse
  • Bange for at dø eller blive sindssyg
  • Uvirkelighedsfølelse - som om du ikke eksisterer, eller som om verden omkring dig holder op med at eksistere. Nogle oplever denne tilstand som at være i en ’osteklokke’.

 

Angst er ikke farligt, selvom det kan føles sådan når du får et angstanfald.

Angst kan være en nyttig følelse, for hvis du står over for en sulten bjørn, hjælper angsten dig med at slippe væk. Helt instinktivt begynder adrenalinen at pumpe i din krop, og du prøver at bringe dig i sikkerhed.

Men angst kan også opstå i situationer hvor din hjerne tror at du er i fare, selvom det reelt ikke er tilfældet. Ofte ved du ikke engang hvad det er der gør dig bange, hvilket i sig selv kan virke yderligere skræmmende, så skræmmende at du måske tror at du er ved at blive sindssyg.

 

 

 

Hvordan foregår arbejdet med angst?

Når jeg arbejder med en klient der har angst, fokuserer jeg ikke på selve angsten. For selvom angstanfald kan være ubehagelige og begrænse dig i din dagligdag, opfatter jeg ikke angsten som kerneproblemet, men som et symptom på at noget ikke er som det skal være i dine relationer. Og det er det vi sammen kan undersøge nærmere.

Bag ved angst ligger ofte følelser som du ikke er bevidst om. Det kan handle om at der er noget du ikke får sagt rigtigt nej eller ja til, og faktisk kan du opfatte angsten som et positivt signal om at der er en ubalance, som du kan have udbytte af at udforske nærmere.

Det kan du få hjælp til i terapi, og i takt med at du får afdækket hvad det er der ligger til grund for angsten, vil den sandsynligvis blive mindre og lettere at håndtere, og du kan blive bedre til at bruge den konstruktivt som et pejlemærke om at noget er galt, som du bør reagere på.

Du kan også arbejde med dig selv sammen med andre i en gruppe, se her: Samtalegruppe