Angst

Angst er ikke farligt, selvom det kan føles sådan når du bliver grebet af den.

Angst kan være en nyttig følelse; hvis du står over for en sulten bjørn, hjælper angsten dig med at slippe væk, for helt instinktivt begynder adrenalinen at pumpe i din krop, og du prøver at bringer dig i sikkerhed.

Men angst kan også opstå i situationer hvor der ikke reelt er fare på færde, og så er det en meget ubehagelig følelse. Ofte ved du måske ikke engang hvad det er der gør dig bange.

Typisk symptomer:

  • Åndenød
  • Hjertebanken
  • Koldsved
  • Rysten
  • Lammelse
  • Du er overbevist om at du er ved at blive sindssyg, eller at du skal dø.
  • Uvirkelighedsfølelse - som om du ikke eksisterer, eller som om verden omkring dig holder op med at eksistere. Nogle oplever denne tilstand som at være i en ’osteklokke’.

Bag ved en angst der ikke har rod i virkeligheden, ligger ofte undertrykte følelser, som du har svært ved at rumme. Tit handler det om at der er noget du ikke får sagt rigtigt nej eller ja til, og faktisk kan du opfatte angsten som et positivt signal om at der er en ubalance som du kan have udbytte af at forholde dig til.

Det kan du få hjælp til i terapi, og i takt med at du får afdækket hvad det er der ligger til grund for angsten, vil den sandsynligvis blive mindre og lettere at håndtere, og du kan blive bedre til at bruge den konstruktivt som et pejlemærke om at noget er galt. For hver gang du siger ja til noget du i virkeligheden slet ikke har lyst til, siger du nej til dig selv.

Terapeutiske metoder

Samtaleterapi, jeg-støttende kropsterapi, gestaltterapi, kognitiv terapi, mindfulness.
Hvilke metoder jeg bruger, afhænger af det enkelte menneske og af situationen.